Tuesday, February 1, 2011

Bagai Lembu di Cucuk Hidung

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera






Orang Melayu tidak malu dikenali sebagai Orang Negrito.

Orang Melayu tidak malu dikenali sebagai Orang Semang berkulit gelap, berambut kerinting, bermata bundar, berhidung lebar, berbibir penuh dan pendek badannya.



Orang Melayu tidak malu dikenali sebagai Melayu Proto.
Orang Melayu tidak malu dikenali sebagai Melayu Negosiddek.
Orang Melayu tidak malu dikenali sebagai Melayu Deutro dan orang Melayu tidak malu dikenali Melayu Kuno.

Apa yang hendak dimalukan! Ianya fakta.

Tetapi lain pula dengan sesetengah keturunan India. Pariah adalah sesuatu perkataan yang kononnya sukar diterima padahal perkataan tersebut dicipta oleh bangsa mereka sendiri.


Begitulah jadinya apabila isu novel Interlok yang mana telah mengorbankan karya sasterawan negara Abdullah Hussain. Pemimpin yang di pilih rakyat (orang Melayu) bagaikan lembu di cucuk hidung, mengikut kehendak bangsa lain sedangkan bangsa sendiri merana.



Kebanyakkan isu ini di bangkitkan oleh orang ramai yang tidak membaca sepenuhnya novel tersebut. hanya membaca bahagian yang menceritakan perkataaan 'Pariah'. Banyak isu dan bahagian lain yang lebih bermakna dan mempunyai signifikasi yang lebih mendalam untuk negara kita berbilang kaum.


Kepada Pemimpin Negara jangan asyik menurut kehendak bangsa lain semata-mata ingin meraih populariti politik sehingga mengadaikan maruah bangsa sendir. Malu lah pada bangsa sendiri. Dalam perlembagaan bangsa melayu sudah cukup bertoleransi dalam mencapai kesaksamaan dalam membentuk tanah melayu dan sekarang kenapa bangsa lain tidak melihat situasi ini dalam suasana kesyukuran sehinggakan sanggup memecahbelahkan sesama bangsa di malaysia

Situasi sebenar sesetengah pihakmemperbesarkan isu ini adalah untuk tujuan politik murahan dan bertujuan menghancurkan negara bangsa yang memang terkenal dengan rakyat yang saling bekerjasama tidak mengira bangsa . Kepada Pemimpin politik murahan, malu lah pada diri sendiri.


Tahniah kepada pemimpin-pemimpin kaum India termasuk Presiden MIC G. Palanivel kerana telah berjaya mendesak kerajaan supaya akur kepada mereka.

Pemimpin-pemimpin Melayu perlu malu pada diri sendiri kerana sanggup mengadai maruah bangsa semata-mata kerana politik dan mangsanya ialah Abdullah Hussain dipinggirkan tanpa pembelaan.

Berikut merupakan keratan keputusan yang telah kerajaan putuskan:

Keputusannya (mengikut Muhyiddin Yassin): "Dalam semangat muafakat Barisan Nasional, kita telah bersetuju bahawa novel Interlok akan terus digunakan sebagai teks Komsas bagi mata pelajaran Bahasa Malaysia untuk murid Tingkatan Lima di Zon 2, iaitu di Kuala Lumpur, Putrajaya, Selangor dan Negeri Sembilan. Namun, mengambil kira pandangan MIC, kita juga telah bersetuju untuk membuat pindaan pada bahagian yang dianggap sensitif oleh masyarakat India."


Sampai bila kita harus menjadi Bagai lembu di cucuk Hidung???









No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...